HET AFGHAANSE MEISJE

Een Afghaans weesmeisje van 13 jaar dat met priemende groene ogen in de lens keek van de camera van Steve McCurry in januari 1985 en het voorblad van National Geographic sierde, is na 17 jaar teruggevonden. De fotograaf keerde in januari 2002 naar Afghanistan terug om de vrouw te vinden die naar nu blijkt Sharbat Gula heet. Hij heeft haar kunnen traceren in een afgelegen dorpje in de buurt van Jalalabad.
 

 
In 1984 fotografeerde McCurry het meisje in een vluchtelingenkamp aan de Pakistaanse grens. Ze had bij een Russisch bombardement haar ouders verloren en was toen ongeveer dertien jaar oud.

De fotograaf heeft in de afgelopen jaren talloze vragen gekregen hoe het met het meisje is afgelopen. McCurry wist haar naam echter niet.

Hij bezocht Afghanistan sinds 1984 tien keer, maar slaagde er niet in een spoor van haar te vinden. Begin dit jaar ontmoette McCurry in het vluchtelingenkamp in Pakistan, waar hij in december 1984 de foto nam, een man die zei naast haar familie te hebben gewoond. De man kreeg geld en zei haar naar de fotograaf in Pakistan te brengen. De man keerde zoals beloofd met een vrouw terug die haar kon zijn.

Ze herinnerde zich nog dat McCurry een foto van haar had genomen, maar had nog nooit een afdruk ervan gezien. Ze was verrast en voelde zich opgelaten door alle aandacht die de foto teweeg had gebracht. Met toestemming van haar echtgenoot en familie mocht ze dit jaar de sluier van haar gezicht nemen voor een nieuwe foto, de tweede die van haar ooit is gemaakt.Vlak nadat McCurry de eerste foto had genomen trouwde Gula. Ze kreeg vier dochters, van wie er een stierf als zuigeling. Ze werd in 1992 gerepatrieerd en keerde terug haar naar familie in Afghanistan. Fototechnische hoogstandjes van National Geographic en van de FBI zijn er aan te pas gekomen om te bevestigen dat Sharbat Gula dezelfde is als het meisje op de foto. De vrouw heeft volgens McCurry zichtbaar geen gelukkig leven gehad. Ze hoopt op een betere toekomst voor haar drie dochters.

                                                              

 Al jaren gaat het gerucht dat dit een broodje aap verhaal is. Ik heb een Amerikaanse site bekeken waarin uitgebreid onderzoek wordt gedaan door leken naar het waarheidsgehalte van dit verhaal. Deze twee foto’s werden daarbij getoond. De vraag was: zijn deze vrouwen een en dezelfde persoon? Ik heb antwoord gegeven. Maar ik zeg nog even niet wat ik heb geantwoord want ik zou het leuk vinden als jullie hier ook eens naar kijken en je mening geven. Geef daarbij aan waarom je e.e.a. vindt. Ik ben benieuwd wat de uitslag zal zijn.

Dit bericht werd geplaatst in Mensen. Bookmark de permalink .

19 reacties op HET AFGHAANSE MEISJE

  1. «»Vosje«» zegt:

    Ilona eerst even mijn verbazing dat jij hiermee komt heb deze foto al jaren in een van mijn mappen zitten leeg die mappen meestal rigoureus maar deze foto van dat meisje kan ik maar nooit wissen … heb dat verhaal ook gevolgd. Ach eigenlijk toch niet verbaast dat juist jij hier een blogje van maakt ook zo bezig met de vrouwenonderdrukking in die landen. Afghanistan eigenlijk zo\’n prachtig land met zo\’n mooie cultuur zó verschrikkelijk erbarmelijk verwoest.Wat betreft die tweede foto denk ik echt dat zij dat NIET is het zwarte randje om haar ogen is er niet meer de neus is veel scherper misschien is het familie …wat wil je nog meer horen beide vrouwen hebben een uitdrukking van angst en mishandeling! Ze komen hard binnen maar zijn niet dezelfde persoon volgens Benona dus!

  2. ☻ CORRY zegt:

    Het is moeilijk te zeggen.Het meisje van toen en de vrouw van nu hebben een blik in hun ogen of ze regelrecht in de hel kijken.Wat hebben die vrouwen een afschuwelijk leven.Het lijkt mij hoogstonwaarschijnlijk dat McCurry het meisje terug gevonden heeft.Ze lijken veel op elkaar maar met de pc kan je fotoshoppen dus dat geeft ook geen antwoord.Ik denk ook dat het verschillende personen zijn.

  3. Edward zegt:

    Daargelaten of deze vrouw het meisje van toen is,ze heeft de verschrikking in haar ogen.Je kunt je afvragen waarom dit verhaal verzonnen zou zijn. Wel heb ik mijn twijfels over de vorm van de neus.

  4. Belia zegt:

    Ik ken het verhaal, zelf denk ik dat het twee verschillende vrouwen zijn. Ogen en neus zijn ander. Maar ja, de tijd heeft waarschijnlijk ook invloed gehad, dus zeker weten doe ik niet. Liefs, Belia.

  5. Rots zegt:

    Ik denk niet dat het dezelfde persoon is.Het kan familie zijn, ik zie wel wat overeenkomsten in het gezicht. Alleen de kleur van de ogen is anders en de neus is ook een beetje anders. Maar voor het zelfde geld is ze het wel. Als je nagaat hoe je zelf veranderd bent als kind naar een volwassene. dus ik twijfel wel een beetje eerlijk gezegd.

  6. Sandra zegt:

    De neus is helemaal anders en denk daarom dat ze het niet is, aangezien plastische chirurgie hier niet van toepassing is.Heb een tijd terug een docu gezien over de zoektocht naar deze vrouw en er waren er een hoop die beweerden de vrouw te zijn. Ze roken geld natuurlijk. De enige echte zou er ook best voor betaald mogen worden natuurlijk maar dan moet het ook de echte zijn.

  7. Ann zegt:

    Het lijkt veel op elkaar, maar ik zou er mijn hand niet voor in het vuur steken, de eerste foto is erg bekend en natuurlijk wil iedereen in zo\’n oord van verschrikking er wat aan verdienen, de ogen, neus en mond zijn toch anders, dus ik denk zelf toch echt niet dat de vrouw dezelfde is als het meisje. Dat beiden een vreselijk leven achter de rug hebben is zeker, misschien is het wel familie maar het is niet een de dezelfde volgens mij dan.

  8. • Ilona • zegt:

    Ik ben er bijna zeker van dat het om 2 verschillende vrouwen gaat. Ze lijken wel op elkaar en daarom zouden ze misschien familie van elkaar kunnen zijn. Maar het kan ook toeval zijn. De neus is niet hetzelfde maar dat kan weer komen door de vele klappen die de vrouw heeft gekregen; in Afghanistan mag een man zijn vrouw verrot slaan als hem dat belieft. Maar wat bij mij de doorslag gaf was het gedeelte tussen bovenlip en neus; dat is bij de een langer dan bij de ander en dat kun je niet veranderen, lijkt me. En wat jullie zelf ook aangeven: plastische chirurgie is hier niet van toepassing, geld kon een factor zijn (McCurry is jarenlang bezig geweest met zijn zoektocht) en dan wil iedereen wel voor dat meisje doorgaan, maar ook photoshoppen is een mogelijkheid. Kortom: we zijn geen stap verder gekomen. Misschien leeft het \’echte\’ meisje niet eens meer.Iedereen heeft het over de angstige blik in beider ogen. We weten wel hoe dat komt maar als je echt wilt weten hoe Afghaanse vrouwen behandeld "mogen" worden door mannen, lees dan het indrukwekkende boek "Duizend schitterende zonnen" van Khaled Hosseini. Goddank zijn er gelukkig in Afghanistan ook mannen die anders denken en wel respect hebben voor een vrouw, dat leer je ook uit het boek. Maar de trieste waarheid is om razend van te worden.

  9. Ange zegt:

    Het is een heel beroemde en mooie foto. Ik heb eens een documentaire gezien waar ze met iriscopie de echtheid van het verhaal konden bewijzen. Ik vind het wel aannemelijk, lijken erg veel op elkaar. Dat er meer vrouwen in zo\’n arm land zijn die zich opwerpen als de "oudere uitgave" is niet gek, maar een manier om te proberen te overleven. Er zijn ondertussen ook heel wat fotografen die beweren dat het meisje hun foto was en dat die was gestolen, etc.

  10. John zegt:

    Het is moeilijk te zeggen of het een en dezelfde vrouw is. Je kunt inderdaad heel wat met foto\’s manipuleren. Alleen DNA onderzoek kan uitsluitsel geven. Maar dat is natuurlijk onmogelijk, want dan zou je bijvoorbeeld een haar van het meisje en van de vrouw moet hebben. Dus het zal voorlopig nog wel even gissen blijven.

  11. Foetsie zegt:

    Voor mijn ogen zijn het verschillende vrouwen…de neus klopt niet en daar was ik al achter voor ik hier gelezen had…de punt en botte neus…maar als het een broodje aap verhaal is dan nog is het lot van die vrouwen verschrikkelijk…gelukkig woon ik niet in zo\’n land…Ben blij met me koude en natte kikkerlandje.

  12. Ingeborg zegt:

    De ogen van het jonge meisje lijken groter en hebben een heldere blik De oudere vrouw ( om even het verschil aan te geven) op de foto heeft een spitsere neus en haar mond is kleiner en wat voller. Ook haar gezicht is ovaler.Het is moeilijk te zeggen, maar ik denk niet dat het een en dezelfde vrouw is.Ben benieuwd naar het resultaat.Groetjes.

  13. Murwari zegt:

    fotofu*********t

  14. Patricia zegt:

    Niet makkelijk om zomaar een mening hierover te geven. Wel lees ik dat ze weer contact heeft gehad met haar familie. Haar naam is ook verandert? Ik wens voor deze vrouw Godsliefde toe met haar drie dochters en echtgenoot toe. En het goede in haar verdere leven.Een fijne vrijdag en weekend.

  15. Murwari zegt:

    Ik denk niet dat dit dezelfde vrouw is. Ze is bruiner geworden en dit is niet evident met een sluier om. De vorm van e ogen is anders. Haar bovenlip is meer gevuld op de oude versie. Haar wenkbrauwen hebben een andere vorm maar kan aan het epileren liggen. Haar kin is langer en haar gezicht heeft een andere vorm. Met een grotere versie zou ik kunnen spelen met paintshop. Haar ogen staan ook dichter bij elkaar.

  16. _ zegt:

    Ze lijken wel veel op elkaar maar toch zie ik verschillen. Met name de neus en de mond zijn anders. Ook de afstand tussen kin en mond is op de rechtse foto groter.Ik weet wel bijna zeker dat het om twee verschillende vrouwen gaat.

  17. c. zegt:

    Ik weet het niet. in eerste instantie denk ik van niet. iets wat me als eerste opviel is de vorm van de neus. en de structuur van de huid (pukkeltjes etc.) Maar door de loop der jaren kan een gezicht wel langer worden !. En daarmee dus ook bepaalde afstanden veranderen. Bovendien weet ik niet of de belichting/ instelling van de camera etc. wel het zelfde is. waardoor het licht/ kleuren gewoon iets anders kunnen zijn. Ik twijfel dus wel heel erg.

  18. jurrie zegt:

    het leven is wel hard daar. zoals je schrijft kan door mishandeling haar gezicht hier en daar wat anders tonen.links komen die groene ogen natuurlijk ook geweldig uit door de rode omslagdoek en met de ogen meekleurende achtergrond. ze kijkt zoals een jong meisje kijken kan. de oudere vrouw rechts wordt minder van kleur door het paars, de neus kan gebroken zijn geweest. ze heeft geleerd om niet meer rechtstreeks maar om een hoekje te kijken met haar ogen, het rechtstreekse voel ik niet. wat ik wel een beetje vreemd vind is dat de mond voller is geworden ipv smaller. dat kan komen omdat ze het spichtige verloren heeft en wat vleziger in haar gezicht is geworden: vel wordt niet meer strak getrokken. maar de mond doet me twijfelen. photoshoppen kan veel, jammer, ik zou juist graag een uitgesproken mening hebben…

  19. Gaatjenixaan zegt:

    Het gaat wel degelijk om dezelfde vrouwen, kijk maar naar die blik. En waarom zou
    Mcurry daarover liegen? Het is wel dezelfde vrouw bewijZen van die irisscannen waarmeeze je ogen scannen en, DNA testen, en als je weet hoe vrouwen daar mishandeld worden, een vrouwe leven is niets waard daar, die neus is nog in de groei, en ze krijgt klappen dus dan veranderd je neus. Ookwel, de vorm van haar lippen is hetzelfde, die ogen veranderen ook, ze wordt mishandeld en verwaarloosd, denk je dan dat alles heel blijft in je gezicht, ik had vroeger ook donkerbruine ogen, nu lichtbruin, ll. op zeg ze was daar dertien nog in de groei, getrouwd,
    Het gaat wel om dezelfde vrouwen

Geef een reactie

